Door de coronacrisis is de normale schoolgang zwaar verstoord. Leerlingen volgen thuis les via de computer en moeten zelfstandig werken aan taken of huiswerk. Leerlingen die niet over een laptop of internet beschikken, ondervinden deze dagen een groot nadeel. Bart Somers: “Elk kind heeft het recht om te leren, maar we zien dat kansarme gezinnen nu extra moeten ondersteund worden. Zij worden het hardst getroffen door deze coronacrisis. Er zijn een aantal zaken dat een lokaal bestuur kan doen om gelijke kansen zoveel mogelijk te garanderen.”
Laptops en gratis internet
Zo ziet de minister van Binnenlands Bestuur een rol weggelegd voor de lokale besturen als het aankomt op de bedeling van laptops en Ipads. Bart Somers: “Collega Ben Weyts lanceerde reeds een oproep om 10.000 laptops te verzamelen, maar ook lokale besturen kunnen op een eenvoudige manier een handje toesteken. Steden en gemeenten die over een uitleendienst beschikken, of op andere manieren aan laptops kunnen geraken, kunnen die in bruikleen aanbieden aan kwetsbare gezinnen of andere partners die deze gezinnen begeleiden.”
Bart Somers: “Met een laptop zonder wifi ben je natuurlijk niet veel. Daarom voorzien de internetproviders zoals Telenet en Proximus sinds vorige week inlogcodes voor gemeenten, OCMW’s, scholen of erkende jeugdorganisaties voor leerlingen zonder internettoegang om te vermijden dat ze een leerachterstand zouden oplopen. Ze mogen het Wi-Fi-signaal in de buurt gratis gebruiken tot het einde van het schooljaar waardoor ze toegang hebben tot het internet en lesmateriaal.” Lokale besturen kunnen bijvoorbeeld per school, jeugdhuis of via het OCMW de aanvragen bundelen en reclame maken bij hun lokale partners.
Huiswerkbuddy’s
Tot slot denkt Somers aan het opzetten van een buddydienst waarbij vrijwilligers online huiswerkbegeleiding geven. Bijvoorbeeld in Leuven en Mechelen bestaan er al zo’n diensten waarbij buddy’s gedurende minimaal een half uur per week contact opnemen met een leerling die begeleiding kan gebruiken.
Bart Somers: “Huistaken verduidelijken of controleren, structuur aanbrengen in een dag, informeren hoe het gaat … Het zijn kleine dingen die een wereld van verschil kunnen maken voor leerlingen die het moeilijk hebben om schooltaken te begrijpen of in rust af te werken. Met alle digitale middelen en nieuwe vormen van ondersteuning die we vandaag ter beschikking hebben, kunnen we voorkomen dat sommige kansarme leerlingen een nog grotere leerachterstand krijgen.”