Oekraïners die in Vlaanderen terechtkomen, hebben heel wat vragen over hun verblijf. Om hen zo goed mogelijk bij te staan, onderneemt het Agentschap Integratie en Inburgering verschillende acties. “We organiseren onder andere online infosessies. Zo krijgen ze in hun eigen taal informatie over de meest dringende vragen. Lokale besturen en opvanginitiatieven kunnen doorverwijzen naar die infosessies en gebruik maken van onze meertalige brochures. Vanaf nu vind je ook heel wat info terug in de CIT-app. Het is een handige en laagdrempelige manier om toegang te krijgen tot belangrijke informatie. Iedereen die een smartphone of tablet heeft, kan de app gratis downloaden”, zegt Vlaams minister van Samenleven Bart Somers.
Een hulpmiddel voor Oekraïense vluchtelingen en hun omgeving
Via de CIT-app kunnen Oekraïense vluchtelingen meer te weten komen over belangrijke maatschappelijke thema’s, zoals verblijfsmogelijkheden, onderwijs en werk in Vlaanderen. De info is beschikbaar in het Nederlands, Oekraïens, Engels, Frans en Russisch en wordt regelmatig bijgewerkt. “De app is niet alleen nuttig voor Oekraïners zelf, maar voor iedereen die met hen in contact komt. Denk aan hulp- en dienstverleners of aan mensen die thuis Oekraïners opvangen”, licht algemeen directeur Jo De Ro toe.
Snelle uitbreiding van de app
CIT werd met steun van minister Bart Somers door het Agentschap Integratie en Inburgering gebouwd en in maart 2021 gelanceerd. De app biedt de mogelijkheid om belangrijke overheidsinformatie te delen tijdens crisissituaties, en dat in verschillende talen. Op het moment van de lancering was er vooral nood aan meertalige informatie over de coronasituatie en vaccinatiecampagne. Die info is via de app beschikbaar in achttien talen en wordt nog steeds up-to-date gehouden.
Toen de Oekraïnecrisis op gang kwam, werd meteen alles in het werk gezet om de app uit te breiden. Ellen Coopman, programmamanager digitalisering bij het Agentschap Integratie en Inburgering, licht toe: “De aanpassing van de app gebeurde in een doorlooptijd van amper twee weken. Die snelheid was enkel mogelijk dankzij de inzet van onze cel digitalisering en onze technische partner Apvine. Ze waren zeer gedreven en gemotiveerd om een steentje bij te dragen in de solidariteitsstroom voor Oekraïense vluchtelingen.”