Tijdens corona herontdekten we massaal de fiets. De VAB registreerde in 2021 een stijging van het fietsgebruik met maar liefst 77%. Een goede zaak. Het leidt tot minder verkeersinfarcten, minder CO2-uitstoot én het is goed voor de gezondheid. Extra investeren in fietspaden was dan ook één van de speerpunten in het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Met het Plan Kopenhagen haalde Vlaams Minister Bart Somers inspiratie uit de Deense hoofdstad en koploper op het vlak van fietsinvesteringen. 150 miljoen euro cofinanciering werd uitgetrokken voor lokale besturen die beslisten te investeren in meer en veiligere fietspaden. Die aanpak blijkt alvast een succes te zijn.
Vlaams Minister Bart Somers: “De kracht van het Plan Kopenhagen is dat je de kracht van de lokale besturen de vrije baan geeft. Zij weten het best waar er missing links zijn en waar het veiliger kan. En er is ook eenvoudigweg enorm veel animo bij onze steden en gemeenten om voorop te lopen in het realiseren van die modal shift. Maar liefst 218 lokale besturen -omgerekend bijna drie op de vier steden en gemeenten- hebben finaal ingetekend. Samen 1.644 kilometer aan projectvoorstellen, dat is meer dan twee keer de omtrek van Vlaanderen!”
Meer dan 400 miljoen
Via het Plan Kopenhagen konden lokale besturen projecten indienen. Voor elke euro die het lokaal bestuur zelf investeerde in nieuwe fietspaden, legde de Vlaamse regering er extra middelen bovenop. In totaal gaat het over een bedrag van meer dan 400 miljoen euro aan geplande investeringen. Dit bedrag komt bovenop de middelen die Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters sinds het begin van de legislatuur en sinds het Vlaamse veerkrachtplan via haar bevoegdheden investeert.
Vlaams minister Bart Somers: “Elk lokaal bestuur had een bepaald trekkingsrecht om projecten in te dienen. Veel steden en gemeenten hebben hier maximaal gebruik van gemaakt. Elke euro aan opgevraagd trekkingsrecht zal gehonoreerd worden. De fiets is de toekomst, goed voor het klimaat en de gezondheid. Maar dan moeten onze fietspaden kwalitatief genoeg zijn. Met dit project gaan we Kopenhagen achterna en investeren massaal in onze fietsinfrastructuur.”