Nieuws

Zoeken op categorie

Tangent wordt slagader van Mechelse mobiliteit

2022/07/04 |

Mechelen

4 juli 2022 - Vandaag, maandag 4 juli, gaan de Tangent en Margaretatunnel in Mechelen officieel open voor het autoverkeer na zeven jaar werken. Om 22u zullen de eerste chauffeurs er passeren. Met de ingebruikname van deze nieuwe route wordt een belangrijk hoofdstuk geschreven in de Mechelse mobiliteit. De verbindings- en ontsluitingsweg komt het gemotoriseerde verkeer ten goede, maar opent ook perspectieven om het verkeer in en om Mechelen anders en vooral efficiënter te organiseren. Tegelijk is de Tangent de drager van een vlotte verbinding voor voetgangers en fietsers. En hij biedt zelfs de mogelijkheid om sociaal-economische opportuniteiten te benutten. Samen met de R6 is de Tangent een van de belangrijkste verkeersinfrastructuren die de voorbije decennia in Mechelen gerealiseerd zijn. Niet alleen het Agentschap Wegen en Verkeer en de Stad Mechelen zijn erbij betrokken, maar ook de NMBS, Infrabel en De Lijn.

Terug

Een verbindingsweg tussen de afrit E19 Mechelen-Zuid en de oostelijke kant van de Mechelse stadrand. Dat was een droom die al in de jaren ’90 op de tekentafel lag, maar die ondanks de toenemende verkeersdrukte nooit gerealiseerd werd. Tot de Vlaamse overheid, de spoorweggroep en de stad Mechelen in 2008 een samenwerkingsovereenkomst ondertekenden die vanaf dan door het leven zou gaan als het stationsproject Mechelen in Beweging. De impuls daartoe werd gegeven door de bouw van de spoorbypass, het nieuwe 3km lange dubbelspoor langsheen het station dat onder meer nodig was om de Thalys aan gepaste snelheid door Mechelen te laten rijden. Meteen een unieke kans om de totale mobiliteit in de stationsomgeving en zelfs in de volledige zuidoostelijke rand van Mechelen te hertekenen.

“De opening van de Tangent luidt een nieuwe fase in voor de stad. Vorige week konden de Mechelaars al eens een kijkje nemen tijdens het openingsfeest, te voet of met de fiets. Duizenden kwamen kijken hoe de tunnel eruit zag en bekeken de plannen en de pancartes. Vandaag gaat de tunnel open voor het autoverkeer. Het resultaat van intensief samenwerken tussen de verschillende overheden in ons land. Nu de Tangent geopend is kunnen we echt van start met de heraanleg van De Nieuwe Vesten, een ander belangrijk project. Mechelen blijft vernieuwen,” zegt Vlaams minister en titelvoerend burgemeester Bart Somers.

Realisatie modal shift

Inspelend op de tijdsgeest en de noodzaak om een modal shift te realiseren, werd de globale mobiliteit onderwerp van een uitgebreide studie. Centraal daarin staat de Tangent die verschillende functies moet vervullen. In de eerste plaats dient deze verbindingsweg om het doorgaande verkeer van de Mechelse vesten en uit het centrum te houden. Tegelijk moet de Tangent een vlotte bereikbaarheid van de ondergrondse stationsparking garanderen. Ten slotte is deze halfondergrondse weginfrastucuur ook noodzakelijk om het project Ragheno mogelijk te maken, de compleet nieuwe stadswijk voor 10.000 inwoners die Mechelen de volgende jaren tussen Leuvense Vaart en Leuvensesteenweg wil realiseren.

Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters: “Dat Mechelen in beweging is, mogen we ook hier vandaag weer vaststellen. We openen hier een voorbeeldproject voor Vlaanderen, met een groot belang voor de verkeersveiligheid. Stationsomgevingen zijn dé plek bij uitstek waar diverse vormen van duurzame mobiliteit samenkomen en goed op elkaar moeten ingespeeld zijn. We willen dat de mobiliteit een maximale bereikbaarheid garandeert op een duurzame, veilige en comfortabele manier, én op maat van alle mensen en bedrijven. Die kernboodschap zit goed verweven in de uitwerking van de Tangent. Zo investeren we naast een vlotte en veiligere doorstroming van het autoverkeer, ook in een gloednieuw busstation en verschillende veilige en comfortabele fietsverbindingen.”

 

Hindernissen overwinnen

De Tangent is met zijn 2,7km lengte en zijn twee rijvakken in elke richting een mobiliteitsstructuur die vooral een vlotte doorstroming moet garanderen, ook tijdens de spitsuren. Toch waren er heel wat hindernissen te overwinnen. Met de Leuvense Vaart en de Dijle kruisen twee waterlopen de Tangent, er zijn de spoorlijnen tussen Mechelen en Leuven en tussen Mechelen en Brussel en met de Jubellaan en de Leuvensesteenweg zijn er twee belangrijke invalswegen waar kruispunten voorzien moesten worden.

Vicky Vanmarcke, schepen van Mobiliteit: “In drukke stedelijke omgevingen is de aanleg van kruispunten altijd een uitdaging, zowel naar een goede doorstroming van het verkeer als naar veiligheid voor alle weggebruikers toe. Binnen het project Mechelen in Beweging maar ook naar toekomstige ontwikkelingen toe besteden we hier als stad veel aandacht aan. Conflictvrije kruispunten met waar mogelijk detectiesystemen voor opkomend fietsverkeer en waar mogelijk ongelijkgrondse kruisingen voor voetgangers en fietsers moeten een optimale veiligheid en goede alternering van alle verkeersstromen garanderen.”

Ondergrondse parking

De Tangent maakt het mogelijk dat pendelaars rechtstreeks de ondergrondse stationsparking voor 2.000 wagens vlot kunnen bereiken. Wie vanuit de richting Brussel komt, rijdt deze parking binnen op het niveau -3, wie vanuit de richting Antwerpen komt op -1. Deze beide toegangen sluiten ook aan op de ondergrondse kiss & ride, waardoor het bijzonder makkelijk wordt om treinreizigers op te pikken. Deze kiss &n ride bevindt zich ook net onder het toekomstige busstation, dat binnen enkele jaren aan de Arsenaalzijde van het station aangelegd wordt.

In het centrale deel van de Tangent bevindt zich de Margaretatunnel die 755m lang is en op het vlak van verkeersveiligheid aan de strengste eisen voldoet. Het ontwerp werd niet alleen voorgelegd aan de bevoegde tunnelcommissie, maar de Mechelse hulpdiensten zaten  mee aan de tekentafel.

“Met de Margaretatunnelhebben wij niet alleen de eerste echte tunnel op Mechels grondgebied, maar meteen ook een staaltje van hedendaagse techniek, gekoppeld aan gegarandeerde veiligheid”, benadrukt Patrick Princen als schepen van Openbare Werken. “Er werd geopteerd voor ledverlichting, camerabewaking, de meest gesofisticeerde branddetectie en tal van andere veiligheidsmaatregelen. Door de snelheid op de Tangent te beperken tot 50km/u, wordt de kans op ongevallen ook een pak kleiner. En langsheen de volledige Tangent wordt een groenzone aangelegd, die op drie plaatsen zelfs de vorm van een heus stadspark aanneemt.”

Klaar voor de toekomst

De Tangent is meer dan alleen maar verkeersinfrastructuur. In deze tijden waarin mobiliteit bepaalt wat er mogelijk is, is de opening van de Tangent en de Margaretatunnel het startschot voor de realisatie van enkele nieuwe projecten.

Alexander Vandersmissen, waarnemend burgemeester: Een van de voornaamste doelstellingen van deze Tangent is het doorgaande autoverkeer weghouden van de stadzijde van de sporen. In de spits gaat het dan om meer dan 50% van het verkeer. Dat stelt ons in staat om onmiddellijk van start te gaan met het project Nieuwe Vesten, een project dat niet alleen de mobiliteit stroomlijnt, maar tegelijk ook de leefbaarheid op de vesten spectaculair verhoogt. En eens de Tangent er is, kunnen we beginnen aan de planning voor de Arsenaalverbinding, een cruciale verkeersinfrastructuur voor de ontwikkeling van de nieuwe stadswijk Ragheno.’”

Bart Somers
Grote Markt 21
2800 Mechelen

Telefoon
015 29 78 15
Word lid van Open Vld
Laat je gegevens achter en krijg jouw lidkaart opgestuurd voor slechts 12,5 euro per jaar.